Την απόσυρση του Νομοσχεδίου της ΠΦΥ που κατατέθηκε στη Βουλή ζητά ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών, κάνοντας λόγο για πολλά κενά σε ένα ασαφές πλαίσιο στην Υγεία και στη Διαχείριση της Ασθένειας στην ΠΦΥ. Ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών καλεί το Υπουργείο Υγείας να θέσει το κατατεθέν Σχέδιο Νόμου σε διαβούλευση εκ νέου, εκτός Βουλής, και να το επαναπροσδιορίσει μέσα από ένα διάλογο με τους εκπροσώπους των Ιατρικών Συλλόγων και Φορέων της χώρας.
Στην έναρξη του δημόσιου Διαλόγου, ο ΙΣΑ προτείνει τα κάτωθι:
1) Για το κτίσιμο μιας Π.Φ.Υ. σε υγιείς βάσεις, ο ΙΣΑ τονίζει ότι οφείλουν να ληφθούν υπόψη οι πραγματικές καταστάσεις και η επάρκεια σε εξειδικευμένους γιατρούς που διαθέτει η χώρα μας, η αξιοποίηση των οποίων θα συμβάλει στην παροχή αποτελεσματικών και υψηλής ποιότητας Πρωτοβάθμιων Υπηρεσιών Υγείας στους πολίτες.
2) Για να υλοποιηθεί η οποιαδήποτε πρόταση, οφείλει να έχει καταρτιστεί ο λεπτομερής ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ της χώρας και να καταστεί σαφές πόθεν θα εξοικονομηθούν τα απαιτούμενα κονδύλια, πώς θα διαμορφωθούν οι συνολικές δαπάνες για την εφαρμογή και υλοποίηση της πρότασης και το ποια θα είναι η συμμετοχή του Κρατικού Προϋπολογισμού στη δαπάνη. Η μελλοντική χρηματοδότηση για την υλοποίηση της παρούσας πρότασης αποτελεί κυρίαρχο στοιχείο, το οποίο πρέπει να έχει διασφαλιστεί.
3) Αναλυτικότερα, στο άρθρο 4, ο νομοθετούμενος θεσμός του Οικογενειακού Γιατρού, που αποτελεί το θεμέλιο λίθο του υπό ψήφιση νόμου για την Π.Φ.Υ., δεν εδράζεται στις πραγματικές προϋποθέσεις που επιβάλλεται να πληρούν οι ιατροί που νομοθετείται να τον στελεχώσουν. Επί 27.500 ιατρών που αριθμεί σήμερα ο Ι.Σ.Α., μόνον 299 (ποσοστό 1,1%) είναι κάτοχοι ειδικότητας Γενικού Ιατρού.
Και στο Νομοσχέδιο, ουδεμία αναφορά δε γίνεται στις διαδικασίες πρόσβασης ασφαλισμένων σε ειδικευμένους γιατρούς.
Με αυτά τα αριθμητικά στοιχεία και δεδομένου ότι σήμερα η χώρα διαθέτει υψηλού επιπέδου ειδικευμένο και υπερεξειδικευμένο ιατρικό δυναμικό, στο οποίο οφείλει να στηριχτεί η Π.Φ.Υ., δεν ξεκαθαρίζεται ο θεμελιακός ρόλος που θα μπορούσαν να διαδραματίσουν στην ποιοτική παροχή υπηρεσιών υγείας, στην ασφαλή διάγνωση, στην αποφυγή ταλαιπωρίας των ασθενών και σε οικονομίες κλίμακος. Αντί αξιοποίησης των ειδικών, η Ελλάδα κατέστη εξαγωγέας υψηλής στάθμης ιατρικού δυναμικού. Το 2012 μετανάστευσαν 1.802 γιατροί από τον Ι.Σ.Α.
4) Το Σχέδιο Νόμου αναλίσκεται κυρίως στα του Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Υ.Υ, τη Διοικητική Οργάνωση και την εν γένει δομή του Οργανισμού, πολύ περισσότερο από την ουσιαστική στελέχωση του ιατρικού δυναμικού στο σύστημα της ΠΦΥ.
5) Το εκτενέστερο κεφάλαιο του νομοσχεδίου αποτελεί το πλέον γενικόλογο και ασαφές σκοπίμως, που με βασικά εργαλεία την Κινητικότητα, Διαθεσιμότητα, Αξιολόγηση και άλλα, στοχεύει στις απολύσεις μερικών χιλιάδων ιατρών.
Και βέβαια αξιοπρόσεκτο είναι ότι στα Συμβούλια προσλήψεων-κρίσεων των Δ.Υ.Π.Ε, ουδεμία συμμετοχή εκπροσώπου του τοπικού Ιατρικού Συλλόγου προβλέπεται.
6) Επίσης, το συγκεκριμένο Σχέδιο Νόμου, αντί να ανακόψει την έντονη τάση προς πλήρη εμπορευματοποίηση του αγαθού της υγείας, ενισχύει τη διαπιστωμένη ροπή προς εμπορία της ιατρικής. Και σε μία εποχή, που οι ακραίες συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ των SUPER-MARKETS της υγείας και των απλών διαγνωστικών εργαστηρίων των γιατρών, έχουν οδηγήσει τους μικρούς γιατρούς της γειτονιάς και τα μικρά εργαστήρια στο λουκέτο της ιατρικής και της ίδιας της ζωής τους.
7) Ο ΙΣΑ εμμένει στις διαχρονικές θέσεις του να μην απολυθεί κανείς γιατρός, οι εργασιακές σχέσεις των γιατρών στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας να μην είναι αποκλειστικής απασχόλησης, να έχουν όλοι οι κάτοικοι της χώρας ισότιμο δικαίωμα στη δημόσια Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, να έχουν δικαίωμα συμβάσεων με τον ΕΟΠΥΥ όλοι οι γιατροί, να έχουν δικαίωμα εξέτασης από ειδικό γιατρό όλοι οι ασθενείς, χωρίς υποχρεωτικά να μεσολαβεί ο οικογενειακός γιατρός.
Τονίζουμε για ακόμη μία φορά, ότι ο ευαίσθητος χώρος της Υγείας δεν προσφέρεται για αιφνιδιασμούς και συγκρούσεις, απαιτεί κλίμα συναίνεσης και συνεργασίας μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων.
Τέλος, το Νομοσχέδιο που κάνει λόγο για ισότιμη πρωτοβάθμια περίθαλψη σε όλους τους πολίτες, δεν αναφέρει τίποτε για την τύχη των άπορων και των 3,5 εκατομμυρίων ανασφάλιστων πολιτών. Άγνωστα παραμένουν και τα δικαιώματα παροχών που θα έχει από το ταμείο του ο ασφαλισμένος πέραν των επισκέψεων του οικογενειακού του γιατρού, καθώς και η εύλογη ερώτηση αν θα μπορεί ο ασφαλισμένος να επισκεφθεί τους μέχρι σήμερα πιστοποιημένους θεράποντες γιατρούς του και να πάρει συνταγή ή παραπεμπτικό για τα φάρμακα και τις εξετάσεις του. Με δεδομένο ότι η χώρα δε διαθέτει πλέον την πολυτέλεια αλλεπάλληλων μεταρρυθμίσεων που συνεπάγονται πάντα κάποιου κόστους, θεωρούμε ότι η παρούσα νομοθετική παρέμβαση επιβάλλεται να διασφαλίσει τη μέγιστη δυνατή συναίνεση των Ιατρικών Συλλόγων και Φορέων, δεδομένου ότι η Υγεία αποτελεί Εθνική Υπόθεση.
ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
ΤΟΥ ΙΑΤΡΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Γ. ΠΑΤΟΥΛΗΣ ΕΥΣΤ. ΤΣΟΥΚΑΛΟΣ